A12. Obvyklé situace při Discovery

Už jsi vyzkoušel/a variantu Discovery online?

 

Přehled všech lekcí v oddílech    A     B     C     D     E     F     G     H    (PRŮVODCE)

Zde je možnost poslechu.


A12. Obvyklé situace při Discovery

Discovery se dá dělat online!
I ve skupině – vyzkoušej to.
Představuji si, že právě začíná Tvoje setkání Discovery… Vzájemné přivítání a nabídka nápojů je jasná věc. Stejně tak představení jmény.

1. Pouze dnešní pasáž
Přichází−li můj Jirka na Discovery poprvé, nezná z Bible vůbec nic! Má před sebou pouze ten jeden jediný kousíček, který právě spolu čteme!
Pamatuj, že podstatou Discovery je Jirkovo vlastní objevování!
Musíme tedy zůstat výhradně u dnešního textu. Tohle pravidlo je třeba zdůrazňovat hlavně případným věřícím účastníkům! Je−li s námi Jirka popáté, můžeme se odvolat na biblické příběhy, které už s námi absolvoval. Ale neotevíráme nic nového, co Jirka dosud nezná!

2. Taháček
Otázky kladu jako partner,
který danou pasáž sám zkoumá
a zajímá se o objevy druhých.
Pokud si objevující otázky ještě nepamatuješ, můžeš je klidně číst z taháčku. Otázky se snažím neparafrázovat, nerozvíjím je, „neokecávám“. Když odpověděli dva tři lidé, otázku prostě zopakuji. Po chvilce povídání se totiž ztrácí soustředění, co tam vlastně hledáme: „Díky za odpověď, Jirko. Ještě něco nám tento příběh říká o Ježíši?“

3. Odpovědi mimo text
Co udělat, když někdo řekne sice moudrý úsudek, ale mimo náš text? Důležitý princip: I špatná odpověď bývá dobře míněna! I když to není špatná odpověď, jenom jde mimo náš text, reaguji: „Hm, to je zajímavá myšlenka! Kde to vidíš v našem dnešním textu?“ Sympatické je, že po krátkém čase tuhle klíčovou otázku kladou pak moji nevěřící kamarádi i mně! Já řeknu něco hlubokého a zazní: „Hm, zajímavá myšlenka! Kde to vidíš v našem textu?“
Občas někteří průvodci měli tendenci některé odpovědi účastníků vylepšovat. Například Jirku opravovali, když namísto „Ježíš“ řekl „Bůh“. Svými dobře míněnými korekcemi můžeme nabourat aktivitu některých nebo i jejich příští účast.Primární nejsou slova,
jaká jim říkám,
ale postoj, který mám hluboko uvnitř
jako své přesvědčení o nich.

4. Nic neříkají
Co dělat, když na moji otázku nic neříkají? Pravděpodobně nejdřív potřebují očima znovu procházet náš text. Chvilku tedy tiše čekám. Případně pokojně s úsměvem otázku zopakuji.
Pokud jde o mlčení po otázce, neboj se ticha. Je to hutný text! Lidé potřebují přemýšlet.

5. Otázky účastníků k textu
První otázky jsi zatím podle taháčku kladl Ty sám. Co uděláš, když teď docela dobrou otázku k našemu textu položí někdo z účastníků? „Kdo to byl ten správce hostiny, když ani nevěděl, že dochází víno?“ Klasika v různých skupinkách bývala, že jako vedoucí odpovídám já! Tohle v Discovery velmi omezujeme. Preferovaná průvodcova reakce bude zahledění do Bible. „Hm, a co nám k tomu říká náš text?“ A když v samotném textu odpověď není, řekneme, že tam odpověď není. Necháme to otevřené a jdeme dál.I když na některé otázky svých přátel
mám odpovědi dobře promyšlené,
často je vůbec nevyslovím.

6. Otázky / komentáře mimo text
„Jak se vy díváte na Ježíšovu matku?“ prohlásí občas některý Jirka inspirován příběhem ze svatby v Káně Galilejské. Mohu−li, odpovím jednou větou. Hned na to ale zopakuji svoji poslední otázku k textu nebo vyslovím otázku novou. Když Jirkův zájem žádá víc než jednovětou odpověď, řeknu: „To je zajímavý dotaz, Jirko. Potřebovali bychom trochu víc času a pohled do dalších pasáží. Pojďme dokončit tohle a jestli budeš chtít, koukneme na to potom.“

7. Jednotlivec nemluví
Lidé mají různé temperamenty a zkušenosti. Občas některý účastník neříká vůbec nic. Zkusím se tedy zeptat adresně: „Jirko, co v tom příběhu vidíš o lidech?“ Když ani po této výzvě víckrát nechce mluvit, nechám ho.

8. Jednotlivec dominuje
Co dělat, když některý jednotlivec dominuje? Má první odpověď a hned několik odpovědí… Řeknu prostě: „Díky, Jirko, a jak to vidí ostatní?“ Pokud mluví opravdu moc, s úsměvem zkusím jemnou konfrontaci: „Díky, Jirko. Moc mě zajímá i pozorování ostatních.“ Měj na paměti, že někteří lidé vůbec nemají úmysl dominovat. Jen jaksi hlouběji přemýšlejí a mají těch myšlenek víc.Radši to udělej špatně, než vůbec.
Boží milost je veliká!

U nebezpečí dominance přemýšlej, abys jako průvodce nedominoval ty sám!

Discovery přispívá, abychom získávali nové učedníky! Nicméně naším dlouhodobým cílem je vytvářet neformální komunity, které se budou mnohonásobně reprodukovat.

Pane Ježíši, děkuji Ti, že chceš každého člověka přitáhnout k sobě, aby byl zachráněn, a pak ho chceš provázet cestou růstu jako svého učedníka. Dej nám odvahu vytvářet nová malá společenství, která to budou účinně podporovat.

 

Přehled všech lekcí v oddílech    A     B     C     D     E     F     G     H    (PRŮVODCE)