G06. Církev – Pojem a měřítka
Pododdíl "Biblický základ"
Zde je možnost poslechu.
G06. Církev – Pojem a měřítka
Připomínám, že tento oddíl o církvi je adresován křesťanům, kteří účinně slouží nevěřícím, už jich pár pro Pána Ježíše získali a hledají další cestu…
V příštím týdnu prosím oslov aspoň deset nevěřících lidí různého věku a zeptej se jich, co je podle nich církev! Podobně si udělej průzkum, co pod slovem „církev“ vidí věřící! Pro spoustu křesťanů to pravděpodobně bude „denominace“; zvláště pokud slovo „církev“ mají v názvu. Jiným se slovem „církev“ naskočí budova. O tom vypovídají výroky typu: „Kam chodíš do církve?“ nebo „jdeme do sboru“. Někteří si pod církví vybaví „shromáždění“, a mají na mysli setkání, bohoslužbu, akci. Další řeknou „skupina křesťanů“ nebo „novozákonní Boží lid“…Taky máš občas
nově věřícího Jirku „ze světa“,
který jaksi není schopen strávit
vaše shromáždění?
Uvažuji, co si představili věřící v Novém zákoně, když se řeklo „církev„… Původní řecké slovo „ekklesía“ (εκκλησία) je nám možná povědomé, že znamená „vyvolaná“. Z řeckých dějin je „ekklesía“ známa jako „sněm plnoprávných občanů města“. Nebo něco jako „srocení na zavolanou“. Tohle slovo vidíme i v Novém zákoně několikrát použité zcela sekulárně. Tedy v obyčejném světském významu jako „setkání“ nebo opravdu „srocení“. Na stránce pod videem je k tomu úplně dole pár odkazů. Původní slovo Ekklesía v každém případě představuje lidi, „společenství lidí“!
Kromě samotného pojmu chci připomenout taky měřítka církve, nebo rozměry či dimenze, jak je pozorujeme v Novém zákoně. O Pánu Ježíši Apoštol Pavel píše: On je hlavou těla – církve. (Koloským 1,18) Nebo: Kristus miloval církev a sám sebe za ni vydal. (Efezským 5,25) Z kontextu je zjevné, že jde o církev jako soubor Ježíšových následovníků ve všech dobách na všech místech… Tento největší pohled se obvykle shrnuje výrazem „univerzální církev“.
Trochu menší dimenzí, jak se v Novém zákoně píše o církvi, je – řekl bych – „církev regionální“ nebo městská. „Ekklesía“ pak označuje Boží děti na určitém území nebo náležející k některému etniku: A tak církev v celém Judsku, Galileji a Samaří měla klid, vnitřně i navenek rostla… (Skutky 9,31) Nebo: Pozdravují vás všechny církve z pohanů. (Římanům 16,4) Případně: Pozdravují vás asijské církve. (1. Korintským 16,19) Pavel píše: Církvi Boží, která je v Korintu. (1. Korintským 1,2)
A nejmenší přirozenou jednotkou v Novém zákoně je „ekklesía“ – tedy církev – v něčí domácnosti. Velice vás pozdravuje v Pánu Akvila a Priska spolu s církví v jejich domě. (1. Korintským 16,19) Pavel píše Filemonovi a církvi ve tvém domě. (Filemonovi 1,2) A další citáty najdeš zase úplně dole na stránce s videem. Apoštol Pavel používá stejné slovo „církev“ („ekklesía“), i když se setkávají v domácnosti! Přitom nejde „o skupinku“, která by byla součástí většího „sboru“! Jde prostě o církev doma!Když Tvůj mikro-příběh
Jirku inspiruje,
víš, kudy jít dál…
Jednou je „ekklesía“ univerzální církví všech dob, jindy jsou to regionální nebo etnická uskupení věřících, a taky jde o společenství, která se scházejí v malém u někoho v domácnosti. Zdá se, že pojem církev není v Božím slově definován úplně „technicky“ nebo „akademicky“, jak bychom si možná přáli. Reprezentuje představu širší a bohatší, než jak se nám v posledních pár generacích ustálila.
Ještě krátkou zmínku k českému slovu „církev“. Etymologicky údajně vychází z řeckého spojení „η Eκκλησία του Κυρίου“ (čti [hé eklesia tú kyrijú]). „Kyrios“ je v řečtině „Pán“. Doslova to znamená „shromáždění toho Pána“ nebo „shromáždění Páně“. Mnohem později – už mimo dobu psaní Nového zákona – to prý bylo zkráceno na „kyriaké“ – „Pánova“. Z toho mělo později vzniknout germánské „kirche“ a následně to šlo přes různé slovanské podoby až po současnou českou a slovenskou „církev“ a „cirkev“.
Mluvím o tom proto, že extrémně důležitý je ten obsah, představa, kterou za tím slovem vnímáme. Abychom se vyhnuli navyklému nebo mylnému pojetí, a současně abychom přemýšleli úplně prakticky, apoštolové pro bližší popis církve a jejího fungování používají velmi názorné obrazy. Na některé z nich se podíváme v další lekci…
Pane Ježíši, děkuji Ti, že jsi svoji církev nechal ve svém slově popsat dostatečně jasně. Dej nám zřetelně vidět její praktickou podobu, jak chceš, aby fungovala v této naší době…
Necírkevní použití pojmu „ekklesía“
„To jsou pak ty rychlokvašky,
které nevytrvají!“
horlil bratr.Skutky 7,38 To je ten, který byl ve shromáždění (ekklesía) v pustině prostředníkem mezi andělem, který k němu mluvil na hoře Sinaj, a našimi otci. On přijal živá slova, aby nám je dal.
Skutky 19,32 Každý křičel něco jiného, neboť shromáždění (ekklesía) bylo zmatené a většina ani nevěděla, proč se sešli.
Skutky 19,39 Žádáte-li něco jiného, bude to vyřešeno v zákonném shromáždění (ekklesía).
Skutky 19,40 „…Není žádný důvod, kterým bychom mohli vysvětlit toto srocení.“ Po těch slovech shromáždění (ekklesía) rozpustil.
„Ekklesía“ v domě
Pane Ježíši, děkuji Ti,
že úkoly, které od Tebe máme,
jsou pro nás realizovatelné.Římanům 16,5 Pozdravte i církev v jejich domě. (Akvila a Priscilla)
1. Korintským 16,19 Pozdravují vás asijské sbory. Velice vás pozdravuje v Pánu Akvila a Priska spolu se shromážděním v jejich domě.
Koloským 4,15 Pozdravte bratry v Laodiceji i Nymfu a církev, která je v jeho domě.
Římanům 16,23 Pozdravuje vás Gaius, který byl hostitelem mně i celému shromáždění.