G17. Církev jako síť
Pododdíl "Jednoduchá církev prakticky"
Zde je možnost poslechu.
G17. Církev jako síť
Pamatuješ na zmínku o měřítkách církve, jak jsme je z Nového zákona pozorovali v některé z předchozích lekcí v tomto oddíle? Církev „univerzální“, „regionální“ (nebo městská) a „domácí“ (nebo místní). Biblickým cílem není církev jako osamělá skupinka svatých – ať už velká nebo malá.
Boží rodina jakéhokoli formátu pro své zdraví potřebuje širší síť, ideálně širší hnutí. A tak kromě místních Božích rodin míváme v rámci sítě modlitební setkání napříč několika Božími rodinami na některé internetové platformě. Jednou za pár měsíců se v regionu vídáme jako několik Božího rodin společně. Když je to možné, párkrát za rok míváme i setkání, kam sezveme ostatní regiony nebo i další křesťany, kterým je myšlenka Božích rodin blízká, a fungují v tradičních sborech. Příležitostně máme vzdělávací programy na určitá témata, pro určitou službu nebo cílovou skupinu ze sítě. Celkem pravidelně jsou ve vzájemném spojení klíčoví lidé nebo vedoucí na různých úrovních. A tak bych mohl pokračovat. Prostě je to rozvětvená a přitom čile spolupracující síť Božích rodin.
Duchovní dary
Občas se někdo zeptá: „A co duchovní dary v těch malých církvích?“ Z Nového zákona si nemyslím, že by každé místní společenství muselo mít svého apoštola, proroka, evangelistu, pastýře, učitele a kompletní seznam dalších asi dvaceti darů Ducha. Z biblického pozorování i z naší praxe bychom řekli, V Božím slově
jsem stále znovu překvapován
mírou důvěry a svobody,
kterou nám dáváš.že Duch svatý se vždycky postaral, aby potřebné dary byly k dispozici v nějakém regionu nebo v celé síti těchto církví. Pavel byl apoštolem pro síť církví z pohanů, kterou postupně budoval. A do jednotlivých míst po celé síti vysílal své spolupracovníky.
Vyrůstal jsem v době, kdy shromáždění, kam mě vodili, mívalo kolem dvaceti přítomných. Tohle malé společenství samo o sobě rozhodně nemělo všechny duchovní dary! Přesto nikdo nepochyboval, že to je církev Pána Ježíše, která může naplňovat všechny funkce církve! Byli jsme ve spojení s podobnými sborečky a sbory v regionu! Navštěvovali nás bratři a sestry a svými dary sloužili i u nás. Tak fungovala i místní společenství v regionu Galácie; Společně dostali jeden Pavlův dopis: „sborům v Galacii“. (Galatským 1,2) Nebo Koloským Pavel píše: Až bude u vás tento dopis přečten, zařiďte, aby byl přečten také v laodicejské církvi a abyste i vy přečetli dopis Laodicejským. (Koloským 4,16)
Nebezpečí úletů
Po roce 70 n.l. církev funguje
už pouze po domácnostech
nebo v jiných soukromých prostředích!
Občas se někdo zeptá: „A nemůže to celé někam ulítnout, když je to taková volná síť; na příklad teologicky?“ Někde pod tím je otázka po teologickém vzdělání, po úloze pastorů, po ustanovování dalších osob a tak různě. Chápu tyhle obavy. Ale představ si dvě situace a uvažuj se mnou, která z nich je více ohrožující z hlediska falešného učení?
Situace první: Menší skupiny prostých lidí, kteří společně čtou Boží slovo a ve vzájemné interakci nad ním s modlitbou přemýšlejí. Když někdo řekne něco divného nebo i něco hodně chytrého, ostatní se naučili ihned na místě klást otázku: „Hm, a kde to vidíš v tom textu?“ (Případně šířeji v Bibli.)
A teď druhá situace: Větší skupina, které káže jeden člověk. Je v tom vzdělaný, metodicky vyškolený a má k tomu udělenou zvláštní autoritu! Není obvyklé, aby cokoli řekl někdo z poslouchajících.
Která z těchto skupin se Ti jeví ve větším ohrožení falešným učením? Vznikaly sekty v historii proto, že obyčejné Boží děti společně po domácnostech s modlitbou pročítaly Boží slovo a rozmlouvaly nad ním? Nebo se různé úlety objevují spíše kvůli tomu, V síti Božích rodin
je nádherné,
že vedoucí, kteří dobře fungují,
vlastně moc není vidět!že tam je silný vůdce s velkou autoritou, který rozhoduje v podstatě sám?
Vůbec nejsem proti dobrému teologickému vzdělání ani proti využívání duchovních darů! Sám teologické vzdělání mám a jsem za ně velmi velmi vděčný! Jen se snažím Ti rozmluvit představu, že prostí čtenáři Božího slova by měli být více náchylní k úletům.
Pro zdraví celého hnutí je moc důležité přirozené vzájemné propojení v rámci sítě takovýchto Božích rodin: Propojení vedoucích, propojení učedníků s určitým obdarováním – aby se vzájemně rozvíjeli a podle potřeby i korigovali; i propojení místních církví aspoň v určitém regionu – a aspoň příležitostně…
Pane Ježíši, děkuji Ti za skvělý a silný příklad sítě místních společenství v Novém zákoně! Je pro mě radostí pozorovat ten život a rozvoj…